BIULETYN INFORMACYJNY
OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH

Zapisz się na newsletter

16 Listopad 2015

Nowe technologie lokalnie

W dniu 5 listopada na Politechnice Lubelskiej odbyło się 13 spotkanie w ramach TechKlubu Lublin. Tym razem rozmawiano o możliwościach współpracy organizacji społecznych, pozarządowych, instytucji kultury z Ukrainą oraz Politechniką Lubelską.

Zdjęcie ze spotkania 1

TechKluby to społeczności osób zainteresowanych szerszym zastosowaniem teleinformatyką (ICT) w trzecim sektorze. Kluby mają formę regularnych spotkań w wybranych miastach w Polsce. Wydarzenia organizowane są w ramach programu „Nowe Technologie Lokalnie” Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności realizowanego przez Fundację Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego.

Zdjęcie ze spotkania 2

Spotkanie w Lublinie poprowadził Łukasz Kowalski z programu „Nowe Technologie Lokalnie”. Jako pierwszy wystąpił Pan Grygorij Zaspa z Państwowego Uniwersytetu Technologicznego w Czerkasach, który opowiedział o technologiach IT na Ukrainie i możliwości współpracy międzynarodowej. Co ciekawe sektor IT na Ukrainie zajmuje 3 miejsce pod względem eksportu po rolnictwie i metalurgii. Na uwagę zasługuję społeczny projekt – GeekHub z Czerkas, który umożliwia utalentowanym, młodym ludziom zdobycie praktycznej wiedzy i umiejętności w zakresie oprogramowania IT. Więcej na ten temat można dowiedzieć się ze strony www.geekhub.ck.ua. O nowych technologiach na Politechnice Lubelskiej opowiedział Pan mgr inż. Maciej Laskowski. Wśród nowości na „polibudzie” można wymienić druk 3D, skany 3D, motion capture, eyetracking oraz zastosowaniu gier do diagnostyki medycznej i motywowania w rehabilitacji (grywalizacja). Moją uwagę przykuł przede wszystkim system motion capture, który moim zdaniem może być w przyszłości wykorzystywany do oceny postępów w rehabilitacji medycznej – poprzez cyfrową detekcję i rejestrację ruchu człowieka. Z kolei eyetracking pozwala na rejestrację śledzenia obiektów na ekranie poprzez analizę ruchów gałki ocznej. System ten może być wykorzystywany do poprawy inferfejsów graficznych (stron internetowych, programów komputerowych) oraz do celów diagnostyki medycznej. Jako przykład zastosowania grywalizacji w diagnostyce medycznej podano grę pozwalającą w przyjemny sposób na wykrycie potencjalnych zaburzeń widzenia barw. W grę stworzoną przez Pana magistra można pograć pod linkiem www.kolory.pollub.pl. Jako ostatni o „Danych w kulturze. Prezentacji nowych, lubelskich narzędzi” opowiedzieli Piotr Celiński i Karol Grzywaczewski z Instytutu Kultury Cyfrowej. Zaprezentowano między innymi „cyfrowe narzędzie kultury” czyli narzędzie służące do oznaczania tagami informacji o wydarzeniach i projektach kulturalnych, ich archiwalnych opracowaniach, ludziach kultury czy zasobach instytucji. Więcej na ten temat można poczytać pod linkiem: www.kulturacyfrowa.org/projekty/kultura-cyfrowa/cyfrowe-narzedzia-kultury.

 

Program spotkania w Lublinie:

  1. Technologie IT na Ukrainie: możliwości współpracy międzynarodowej – Grygorij Zaspa
  2. Nowe technologie na Politechnice Lubelskiej: druk 3D, skany 3D, motion capture – Maciej Laskowski
  3. Dane w kulturze. Prezentacja nowych, lubelskich narzędzi – Piotr Celiński, Karol Grzywaczewski (Instytut Kultury Cyfrowej)
  4. Foresight technologiczny DELab Uniwersytetu Warszawskiego i Fundacji Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego – zaproszenie do wzięcia udziału w projekcie
  5. Networking! Rozmawiamy!

 

Spotkanie odbyło się na Wydziale Elektrotechniki i Informatyki Politechniki Lubelskiej w sali E212 przy ulicy Nadbysrzyckiej 38a w Lublinie.

 

Paweł Limek

Copyright Ⓒ 2011 - 2016 LFOON-SW

Administrator 2011 - 2016 Mateusz Urbański