BIULETYN INFORMACYJNY
OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH

5 Lipiec 2013

Reprezentacja Polski na Mistrzostwach Europy w Portugalii

Przygoda z Mistrzostwami Europy w Boccia w Portugalii  rozpoczęła się dla nas w piątkowe popołudnie (14 czerwca). Pierwszy etap podróży to przyjazd do Warszawy, gdzie nocowaliśmy. Sobotniego ranka spotkaliśmy się całą ekipą na Okęciu, skąd czekał nas lot najpierw do Frankfurtu, a następnie do Porto.

Po przejściu odprawy, w oczekiwaniu na wejście do samolotu BOEING 737-300 obserwowaliśmy starty i lądowania innych samolotów. Nasz samolot został podstawiony.

Obsługa lotniskowa specjalnie przystosowanym wózkiem woziła nas jako pierwszych do samolotu.  Lot przebiegł spokojnie, wszyscy byliśmy zadowoleni. Po wylądowaniu we Frankfurcie zostaliśmy sprawnie wyprowadzeni z samolotu, po opuszczeniu go przez pozostałych pasażerów. Jednakże wysiadaliśmy nie przez rękaw, tylko na płytę lotniska. Podjechał specjalny samochód z windą, który przetransportował nas na terminal, gdzie przesiadaliśmy się do samolotu lecącego do Porto. Nasz lot opóźnił się trochę, ponieważ do tego samego samolotu wsiadały razem z nami jeszcze inne reprezentacje z osobami niepełnosprawnymi.  Zanim obsługa wszystkich przetransportowała minęło sporo czasu. Gdy już wszyscy znaleźli się na pokładzie i wózki zostały zapakowane do luków, AIRBUS INDUSTRIE A321 mógł wystartować. Zauważyliśmy, że prawie połowę  samolotu zajmują reprezentacje niepełnosprawnych zawodników lecące tak jak my, na Mistrzostwa Europy w Boccia. Lot był wspaniały, widoki fantastyczne. W końcu lądowanie w Porto. Na lotnisku czekała już na nas obsługa Mistrzostw, która zaprosiła nas do specjalnych autokarów doskonale przystosowanych do przewozu osób niepełnosprawnych. Każdy z windą i miejscem do przewozu nawet 15 osób na wózkach, razem z opiekunami.

Prosto z lotniska udaliśmy się na obowiązkową przed zawodami tej rangi klasyfikację, sprawdzającą przynależność do odpowiedniej grupy startowej ze względu na rodzaj niepełnosprawności. Po pomyślnie zakończonej klasyfikacji zostaliśmy przewiezieni do jednego z 3 hoteli w Guimaraes HOTELU OPEN VILLAGE.

Oprócz nas zakwaterowane tu były reprezentacje Hiszpanii, Francji, Belgii, Czech i Chorwacji. Po zameldowaniu się w hotelu, kolacja i wreszcie po długiej podróży odpoczynek.

Następny dzień rozpoczęliśmy od zapoznania się z obiektem, piękną olbrzymią halą sportową  w Guimaraes, w której mieliśmy rywalizować przez najbliższy tydzień. Odbyliśmy pierwszy trening, nasza reprezentacja zaliczyła też kontrolę sprzętu. Po południu odbyła się  uroczysta inauguracja Mistrzostw Europy, oficjalna prezentacja wszystkich 23 reprezentacji (Belgia, Chorwacja, Czechy, Dania, Finlandia, Francja, Grecja, Hiszpania, Holandia, Irlandia, Izrael, Niemcy, Norwegia, Polska, Portugalia, Rosja, Słowacja, Szwecja, Turcja, Ukraina, Węgry, Wielka Brytania, Wyspy Owcze).

Poniedziałek 17 czerwca to początek zmagań drużyn i par BC3 i BC4. Nasi zawodnicy rywalizujący w parach  Bartek Nowosadowski, Michał Kozyrski i Łukasz Brożek grali w grupie z Grecją i Norwegią. Pierwszy mecz rozegrali z Grekami – obecnymi Mistrzami  Paraolimpijskimi, w którym to udało się naszym wygrać jednego enda – co było dużym sukcesem. Jednak cały mecz wysoko wygrali Grecy  15 – 1.  Chłopcy mimo porażki byli w dobrym humorze i pozytywnie nastawieni na mecz z Norwegami. Mecz ten nasi rozpoczęli bardzo dobrze od zwycięstwa w pierwszym endzie 1 – 0, po trzecim  nadal prowadzili wynikiem 2 – 1, jednak w ostatnim endzie Norwegowie wygrali 2 – 0 i cały mecz po wyrównanej walce zakończył się wynikiem 3 – 2 dla Norwegii.

Wtorek 18 czerwca był dniem wolnym dla naszej ekipy. Pojechaliśmy na halę pooglądać jak grają drużyny BC2 + BC1i pary BC3 i BC4. Mogliśmy popatrzeć jak grają nasi ewentualni rywale. Udało się nam też trochę potrenować.

Środa rozpoczęła się kontynuacją wtorkowych gier. Po rozstrzygnięciach w tychże kategoriach odbyła się uroczysta dekoracja zwycięzców.W drużynach BC2 + BC1 zwyciężyli I miejsce: Wielka Brytania, II miejsce: Portugalczycy, III miejsce: Republika Słowacka, w parach BC3 I miejsce: Portugalczycy, II miejsce: Grecy, III miejsce: Wielka Brytania, a w  parach BC4 I miejsce: Wielka Brytania, II miejsce: Węgrzy, III miejsce: Grecy.

Po zakończeniu  dekoracji, zaczęły się rozgrywki w kategoriach indywidualnych. Z naszej ekipy po jednym meczu rozegrali zawodnicy BC3: Łukasz Brożek ze Szwedem Hagdahlem Christofferem (0:11),  Bartek Nowosadowski zmierzył się z Michałem Kozyrskim w bratobójczym pojedynku. Chłopaki trafili do jednej grupy i spotkali się już w pierwszym meczu. Mecz wygrał Bartek wynikiem 4 – 1. Pozostała część naszej ekipy rozpoczynała rywalizację  następnego dnia. Wszyscy spokojni i dobrze przygotowani do  swoich meczy.

Czwartek był ważnym i zarazem wyczerpującym dniem, grała cała nasza ekipa. W pierwszej kolejności swoje mecze w kategorii BC2 rozgrywali Marta Wesołek, Patryk Barszczyk i Mateusz Urbański, każdy rozlosowany w innej grupie. Marta w swoim pierwszym meczu grała z Portugalczykiem Ferreira Fernando i uległa mu 15 – 0, w drugim  meczu także przegrała grając z Holendrem Meints Bernd 10 – 0. Patryk na początek w swojej grupie grał mecz ze Słowakiem Robertem Mezikiem i pokonał go 6 – 4. Doskonały początek! Drugi swój mecz rozgrywał z zawodniczką gospodarzy Portugalką Cristiną Gonçalves, która zwyciężyła 7 – 0. Trzeci zawodnik w BC2 Mateusz Urbański grał dzisiaj swój pierwszy  mecz z Irlandką Robertą Connolly, który skończył się remisem 2 – 2, w dogrywce lepsza okazała się zawodniczka Irlandii. W drugim swoim meczu Mateusz po zaciętej walce wygrał z Hiszpanem Pedro Cordero 3 – 1.

Nasi zawodnicy w kategorii BC3 rozegrali dziś po jednym meczu w swoich grupach. Łukasz Brożek rywalizował z Hiszpanką Veroniką Pamies  i przegrał z nią 16 – 0. Michał Kozyrski  podejmował walkę z graczem z Wielkiej Brytanii Jacobem Thomas, któremu uległ 12 – 2. Ostatni nasz reprezentant Bartek Nowosadowski po dobrej grze odnotował zwycięstwo nad Chorwatem Mihajlo Kovacic 6 – 0.

Podczas naszych meczy wspieraliśmy się wzajemnie i kibicowaliśmy sobie. Oglądaliśmy też mecze zawodników innych reprezentacji. Większość z nich to bardzo dobrzy, utytułowani zawodnicy uprawiający boccię wiele lat. Jutro zakończenie rozgrywek grupowych. Po południu rozpoczną się gry w 1/8 finałów.

Piątek był dniem rozstrzygającym kto gra dalej, ostatnie mecze w grupach, które u niektórych naszych zawodników decydowały o wyjściu z grupy.  Jako pierwsi grali Mateusz Urbański i Marta Wesołek. Mateusz grał z Niemcem Thomasem Weberem i wygrał ten mecz 8 – 0, co po podliczeniu małych punktów dało mu wyjście w grupy z drugiego miejsca. Marta w swoim meczu podejmowała Anglika Joshua Rowe, któremu po walce uległa 4 – 7 i zajęła IV miejsce w grupie. Następnie swój mecz rozgrywał Patryk Barszczyk z Anglikiem Martinem Davisem. Patryk w tym meczu pokonał Anglika 4 – 1, zajął II miejsce w grupie i awansował tak jak  Mateusz do 1/8 finału.

Następnie grali nasi zawodnicy z kategorii BC3. Jako pierwsi Bartek Nowosadowski i Michał Kozyrski. Bartek rozgrywał swój mecz z Anglikiem Jacobem Thomasem,  niestety przegrał 11 – 2 i zajął II miejsce w grupie ale to było za mało do awansu. Michał w swoim meczu z Chorwatem Mihajlo Kovacic  zwyciężył 7 – 1 i zajął III w grupie. Następnie grał Łukasz Brożek z Turkiem Yasar Kemal Cinar, z którym wygrał 9 – 3. Łukasz zajął również III miejsce w swojej grupie.
Po zakończenie rozgrywek grupowych chwila oddechu i początek 1/8 finału, w którym znaleźli się Patryk i Mateusz. Graliśmy równocześnie na boiskach obok siebie. Emocje sięgały zenitu. Patryk stoczył zacięty bój z Izraelczykiem Levi Nadav Shlomo. Niestety musiał uznać wyższość rywala, któremu 2 – 4. Mateusz w swoim meczu spotkał się ze Słowakiem Tomasem Krali. Po dramatycznym spotkaniu, które u wszystkich wywoływało wielkie emocje, zwyciężył 4 – 3. Zwycięstwo w tym meczu dało Mateuszowi awans do 1/4 finału.

W sobotę na boiskach występował już tylko Mateusz, który w ćwierćfinale zmierzył się z Portugalczykiem Fernando Ferreira, jak się okazało najlepszym zawodnikiem Mistrzostw, niestety uległ mu po wielkich emocjach 10 – 0.

Po ostatnim meczu mieliśmy trochę czasu na zwiedzanie miasteczka Guimaraes, które było pierwszą stolicą Portugalii. Zwane jest kolebką Portugalii. Historyczne centrum Guimarães – w 2001 roku wpisane zostało na listę światowego dziedzictwa UNESCO. Bardzo nam się podobało.

Po powrocie na halę obejrzeliśmy jeszcze mecze finałowe i czekaliśmy na uroczyste zakończenie. Uroczystość zakończenia podsumował Prezydent Portugalii David Hadfield.

Odbyła się też dekoracja zwycięzców we wszystkich indywidualnych kategoriach. Na koniec część artystyczna  występy zespołów regionalnych, tańce, zdjęcia i wielka feta. Następnie wszystkie reprezentacje udały się na uroczystą kolację, podczas której oglądaliśmy wspólnie zdjęcia z zawodów, organizatorzy podziękowali wszystkim zawodnikom, asystentom, trenerom i sędziom. Gdy wróciliśmy do hotelu trzeba było się pakować, bo rano powrót do domu.

W niedzielę wczesna pobudka, pakowanie do autokaru i wyjazd. Na lotnisku odprawa i oczekiwanie na lot. Powrót zdecydowanie sprawniejszy, choć znowu z przesiadką we Frankfurcie. Obsługa na lotniskach przygotowana do obsługi niepełnosprawnych pasażerów.

Udział w tak dużych i perfekcyjnie przygotowanych zawodach jakimi są Mistrzostwa Europy był dla nas wszystkich wielkim przeżyciem, ale również satysfakcją z wyróżnienia jakie dostaliśmy mogąc uczestniczyć w imprezie tej rangi. Jesteśmy młodą reprezentacją stawiającą na arenie międzynarodowej pierwsze kroki, przed nami jeszcze dużo pracy i mamy nadzieję, że równie dużo ważnych startów.

Dziękujemy Polskiej Federacji Bocci Niepełnosprawnych za umożliwienie nam startu w tych zawodach oraz Polskiemu Związkowi Sportu Niepełnosprawnych „Start” za sfinansowanie wyjazdu. Mamy nadzieję, że na kolejnych mistrzostwach powalczymy o jeszcze lepsze rezultaty.

Zawodnicy naszego kraju zajęli następujące lokaty:

Kategoria BC2 (startowało 32 zawodników)
–  Mateusz Urbański – VIII miejsce,
–  Patryk Barszczyk – X miejsce,
–  Marta Wesołek – XXXI miejsce

Kategoria BC3 (startowało 50 zawodników)
– Bartek Nowosadowski – XXII miejsce,
– Michał Kozyrski – XXXII miejsce,
– Łukasz Brożek – XXXXIII miejsce

Podium indywidualnie w poszczególnych kategoriach: