BIULETYN INFORMACYJNY
OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH

25 Czerwiec 2012

Wspomnienia z Tczewa

Uczestnicy X Międzynarodowego Przeglądu Teatrów Wspaniałych – z WTZ Janowica relacjonują wydarzenie:

Grupa w Nidzicy

Kasia P.  – mogłam dużo tańczyć,  grali muzykanci a nie płyta. Widziałam zamek w Nidzicy, Malborku a nasza pani robiła nam zdjęcia. Nasze przedstawienie wszystkim się podobało , długo po występie naszego zespołu były brawa. Mieszkaliśmy w domkach a pani Maria pilnowała nas, śpiewałam piosenki jak było spotkanie wszystkich grup.

Ela J. – bardzo mi się podobał występ grupy czarnego zespołu ich taniec („35. St. Martin Group” Port Shepstone RPA). Pani która grała na bębnie, wszystko kontrolowała. Fajny był występ grupy dzieciaków  z programem sportowym  przedszkolaki na Euro („Teatrzyk ze Stumilowego Lasu”). Cieszę się, że byłam w Tczewie, dostaliśmy fajne nagrody.

Magda P. – ładnie było, zwiedziłam Nidzicę, Tczew. W Nidzicy mój kolega Łukasz fajnie grał i śpiewał dla dzieci i dorosłych ze stowarzyszenia. Dziękuję pani Ewie za to co dla nas zrobiła (zapewnienie bezpłatnego noclegu, kolacja, śniadanie)  i nam pokazała (placówki koła). W Nidzicy jest tak dużo dzieci i dorosłych w placówkach. W Tczewie byłam pierwszy raz podobało mi się.

Darek D. – w Nidzicy w warsztatach najdłużej byłem w pracowni stolarskiej był też ze mną kolega z warsztatu Daniel i Magda (Darek, Daniel i Magda w WTZ Janowica są uczestnikami  pracowni stolarskiej). U nich (w WTZ PSOUU  Nidzica) jest dużo różnych maszyn w pracowni. Pan instruktor pokazał nam jak się robi  ramki na obrazy zaokrąglone i dostaliśmy narożniki (prowizorka do wykonania zaokrągleń). Ośrodek w Nidzicy jest bardzo duży, jakbyśmy nie jechali do Tczewa to zobaczył bym dużo więcej. Nasza p. Maria  przyjaźni się z p. Ewą (przewodnicząca koła w Nidzicy) dużo ze sobą rozmawiały. W Tczewie podobały mi się występy wszystkich, nasz zespół też ładnie wystąpił, było dużo grup z zagranicy. Na biesiadzie byli wszyscy, super zabawa na dworze a niedaleko jezioro (biesiada kaszubska w miejscu noclegów nad jeziorem Gołuń).

Magda, Darek, Kasia, Daniel nad jeziorem Gołuń

Małgosia W. – bardzo mi się podobało w Nidzicy, mój kolega Łukasz tak świetnie zaprezentował swoje piosenki, grał i śpiewał i wszyscy się bawili . W Tczewie podobał mi się występ Urszuli i jej zespołu na rozpoczęcie festiwalu, szkoda, że nie pozwolono robić zdjęć (zakaz fotografowania , filmowania piosenkarki od drugiej piosenki do końca, zakaz dotyczył bez wyjątku wszystkich obecnych). W Tczewie w tym roku było dużo grup, oczywiście była też  super zabawa, bardzo dobre jedzenie. Spacerowałam nad jeziorem, podziwiałam z naszą grupą duże  łabędzie i malutkie. Zakończenie przeglądu było inne niż te na których już byłam teraz występowały zespoły uczestniczce i trwało to dłużej. Była to świetna zabawa.

Magda K. – podobały mi się tańce grup z zagranicy i miejsca które zobaczyłam w tym najstarszy zabytek w mieście – kościół farny pw. Podwyższenia Krzyża Świętego. Wszyscy otrzymaliśmy prezenty i nagrodę. Jedzenie było dobre i było go bardzo dużo można było wybierać co się chce (szwedzki stół).

Kościół farny pw. Podwyższenia Krzyża Świętego. Jest to trzynawowa świątynia zbudowana w stylu nadwiślańskiego gotyku z barokowym wystrojem wnętrz. W 1993 r., podczas remontu, odkryte zostały trzy zamurowane wnęki, a w niszach ujawniły się kolejne warstwy malowideł. Najstarsza z nich, pochodząca z XV w. to fresk świętych niewiast: Katarzyny, Elżbiety, Heleny, Ireny, Jadwigi Śląskiej, Genowefy i Doroty. Każda ze świętych trzyma w dłoniach swoje atrybuty – wrzeciono, koszyk, kościół, krzyż itp. Rzadko w średniowiecznej sztuce sakralnej przedstawiano wyłącznie postacie kobiet.
Farę kilkakrotnie niszczyły pożary. W 1982 r. spłonęła najwyższa część wieży – drewniana dzwonnica. Po odbudowie szczyt wieży jest murowany. Znajdują się tam, umieszczone w 1985 r., cztery dzwony: Odkupiciel człowieka, Maryja, Jan Paweł II oraz Wacław.

Magda K. – bardzo chciałam pojechać do Tczewa lubię wyjeżdżać z panią Marią bo za każdym razem zawozi nas w inne miejsce i traktuje nas jak własne dzieci, zawsze jest uśmiechnięta i nawet jak zrobimy coś źle  to tłumaczy tak zrozumiale. W czasie zakończenia przeglądu ze sceny jako jedyna tak  ładnie podziękowała organizatorom za organizację przeglądu. Bardzo wzruszyli się wszyscy kiedy nasz Łukasz zaśpiewał dla pana Wojtka 100 lat, wszyscy wstali i śpiewali ( mowa o panu Wojtku Rinc – dyrektor SOSW, z-ca prezesa Stowarzyszenie na Rzecz Szkolnictwa Specjalnego). W domku w którym, mieszkałam jeszcze z dwoma Kasiami ciągle brakowało nam prądu, wybijało korki – baliśmy się ale nasza pani załatwiła że wszystko zostało naprawione. Noclego były daleko od Tczewa ( 80km). Dostaliśmy nagrodę , cieszę się z wyjazdu.

biesiada

Łukasz L. – jestem zadowolony z wyjazdu i z tego, że zobaczyłem występ Urszuli, śpiewałem jej piosenki które znam. Mieszkałem w domku razem z Danielem i Darkiem, fajnie było. Na posiłkach spotykaliśmy się ze wszystkimi stoliki były podpisane gdzie ma siedzieć grupa. Posiłki były w 2 turach. W Tczewie, Nidzicy  poznałem wielu kolegów, zrobiłem dużo zdjęć. W naszym przedstawieniu jestem fotografem, podoba mi się ta rola. Moja mama pilnowała żeby wszystko było dobrze, udało się…. Już uczymy się nowego przedstawienia ……. Niedługo znowu pojedziemy na występy , pojedzie nas więcej osób….

Daniel L. – wyjeżdżając z Janowicy do Tczewa w Łęcznej zrobiliśmy zakupy na kolacje i śniadanie bo zatrzymać mieliśmy się w Nidzicy żeby zobaczyć placówki i odpocząć przed dalszą drogą. W Nidzicy pani Ewa zrobiła nam wielką niespodziankę dostaliśmy pyszną kolację i śniadanie bardzo gościnnie zostaliśmy przyjęci. Po kolacji z panią Marią poszliśmy całą grupa na długi spacer a rano nasz Łukasz dał koncert dla uczestników placówek Koła. Wszyscy świetnie bawiliśmy się. W drodze do Tczewa zobaczyliśmy zamek w Malborku. Nasz zespół miał występ 2 dnia, wszystko poszło dobrze był inny , pani Maria czuwała nad całością i dołączona została gra świateł do poszczególnych scen. Cieszę się że jestem w zespole, że dużo wyjeżdżamy.

Kasia K. – Wjazd do Tczewa to bardzo duże wyzwanie, tyle grup, piękne spektakle , naprawdę do Tczewa trzeba być super przygotowanym.. nie tylko, decydując się na udział w konkursie trzeba się dobrze przygotować. Zaszliśmy daleko, występ wysoko oceniony i nagrodzony. Nagroda Prezydenta Miasta Tczewa to coś byliśmy wśród laureatów, niewiele grup dostało nagrody( dużo było wyróżnień). Dzięki temu, że jestem w zespole dużo wyjeżdżam, wiele ciekawych miejsc poznałam. Jak dobrze, że mamy panią Marysię ( naszą mamuśką)  tyle z nami wytrzymuje nasze fochy, humory  jadąc z nią wiem, wiemy, że będzie super. Dziękujemy jej za wszystko.

Niewiele zostało mi do dodania, to prawda lubię naszą młodzież i z nimi wyjeżdżać. Podróże kształcą ……..  to co zobaczą , czego doświadczą tego IM nikt nie zabierze.

Wyjazd do Tczewa na  X Międzynarodowy Przegląd Teatrów Wspaniałych to wielki sukces naszej grupy. Zakwalifikowanie się do udziału to już wyzwanie, kwalifikacja na podstawie wysłanego materiału na CD.
„Nie patrz ze smutkiem w przeszłość ona nie powróci.

Poprawiaj w mądry sposób przyszłość, oto właściwe wartościowanie.”
I trzymajmy się tego……………………..