BIULETYN INFORMACYJNY
OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH

8 Czerwiec 2012

Wycieczka Otwartego Kręgu

Członkowie Stowarzyszenia Osób Niepełnosprawnych “Otwarty  Krąg” z Kurowa  w dniach 28-30 maja na wycieczce w okolice Białegostoku.

W podróż wyruszyliśmy o godzinie 6º°. Pierwszym miejscem docelowym był Bielsk Podlaski. Tam zwiedziliśmy trzy cerkwie, a mianowicie Cerkiew Zmartwychwstania Pańskiego oraz pozostałe dwie – Cerkiew Narodzenia I Zaśnięcia Najświętszej Marii Panny, które prezentowały przejawy duchowości I religijności, praktyki I obyczaje, co pozwoliło nam przybliżyć Prawosławie, zachęcić do jego zgłębienia odnośnie ascezy, architektury, ikonografii I śpiewu.

Obejrzeliśmy także XVIII wieczny Ratusz zbudowany w stylu barokowym.
Następnym punktem programu był Białystok. Na szczególną uwagę zasługuje Pałac Branickich, w którym obecnie mieści się Uniwersytet Medyczny. Otoczenie pałacu stanowi przepiękny ogród I planty.

Z kolei udaliśmy się do Katedry p.w Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny, gdzie w godzinach popołudniowych uczestniczyliśmy we mszy świętej, w czasie której biskup Edward Ozorowski dokonał bierzmowania młodzieży. Ponadto zwiedziliśmy zbudowany w okresie międzywojennym Kościół św Rocha z kopią obrazu Matki Boskiej Ostrobramskiej i wieżę mającą 81m wysokości, po czym udaliśmy się do Cerkwi Świętego Mikołaja Cudotwórcy.

Drugi dzień zaczęliśmy od zwiedzania Supraśla. Urzekło nas bogato wyposażone Muzeum Ikon mieszczące się w prawosławnym klasztorze, a wspaniały przewodnik posługujący się piękną  polszczyzną wzbogacił naszą wiedzę o ikonach.
Na uwagę zasługuje miasto Choroszcz, gdzie znajduje się szpital dla nerwowo I psychicznie chorych. Obejrzeliśmy letnią rezydencję Branickich- barokowy pałacyk otoczony ogrodem w stylu francuskim.

Budynek spalony w 1915 roku został odbudowany w latach 60-tych. Obecnie znajduje się muzeum wnętrz pałacowych I liceum technik plastycznych. Należy wspomnieć, że Supraśl położony jest w obrębie Puszczy Knyszyńskiej nad rzeką Supraśl, dopływem Narwii.

Kolejną miejscowością były Krynki – niegdyś miasto królewskie obecnie wieś położona w powiecie sokólskim na Wysoczyznie Białostockiej. Do 1950 roku było miastem słyszącym z zakładów garbarskich I włókienniczych. W drugiej połowie XIX w. Krynki utraciły prawa miejskie. Należy nadmienić, ze miejscowość została znacznie zniszczona w czasie  II wojny światowej.

W Kruszynianach weszliśmy na boso do meczetu wzniesionego w XVIII w., jest to jeden  z dwóch meczetów znajdujących się w Polsce. Wnętrze jego  podzielone jest na dwie części: dla kobiet I dla mężczyzn. Modlitwy odbywają się w języku arabskim. Następnie imam { w języku arabskim będący na czele, przewodnik} oprowadził nas po starym I nowym cmentarzu oraz opowiedział o sposobie chowania zmarłych.

W miejscowości Sokółka zwiedziliśmy kolegiatę p.w św Antoniego Padewskiego z kaplicą Matki Bożej Różańcowej, gdzie znajduje się Kustodia z Cząstką Ciała Pańskiego, umieszczoną na pamiątkę eucharystycznego wydarzenia.

W trzecim dniu w Wasilkowie { tu spędziliśmy dwie noce } odwiedziliśmy Sanktuarium Matki Bożej Bolesnej. Obok znajdowała się Góra Krzyży zwana też Górą Miłosierdzia Bożego, nad którą wznosił się Jubileuszowy Krzyż Pielgrzymów wysokości 25m. Wspomnieć trzeba o Grocie w Świętej Wodzie, która jest kopią groty w Lourdes we Francji. W pobliżu “Sanktuarium przy Drodze” wybudowano Dróżki Siedmiu Boleści I Kapliczki Różańcowe. Wszystko to w otoczeniu lasów wygląda bardzo malowniczo.

Tu napełniliśmy butelki uzdrawiającą wodą święconą. Z kolei udaliśmy się do Hajnówki, gdzie znajduje się jedna z najnowszych i najpiękniejszych cerkwi w Polsce. Jest ona wizytówką I dumą miasta. W parku obejrzeliśmy Park Miniatur Zabytków Podlasia. Podziwialiśmy charakterystyczną dla tego regionu kolorową  architekturę drewniana, obiekty sakralne, pałace- niektóre zwiedzane przez nas w poprzednich dniach. Ponadto  mieliśmy niepowtarzalną okazję zobaczyć nieistniejący od bliska 50 lat Pałac Carski, usytuowany niegdyś w Białowieży.

Wycieczkę zakończyliśmy zwiedzeniem Świętej Góry Grabarki, położonej niedaleko Siemiatycz. Miejsce to znane jest z licznych cudów uzdrawiających i często odwiedzane przez pielgrzymów przynoszących tu swoje krzyże, zwykle robione własnoręcznie i zostawiane wokół świątyni jako symbol swojego cierpienia. W cerkwi Przemienienia Pańskiego znajduje się Iwierska ikona Matki Bożej będącą kopią cudownej ikony znajdującej się na Świętej Górze Afos. Ikonę tę napisali I podarowali Cerkwi Prawosławnej atoscy mnisi. Prawosławni wierzą, że ikona ta jest dla nich błogosławieństwem.

Aby doznać mocy uzdrawiających przemyliśmy święconą wodą oczy I bolące miejsca oraz napełniliśmy nią butelki, by służyła nam w razie potrzeby.Wszystko to co oglądaliśmy w ciągu trzech dni stanowi bogactwo, które uświęca ludzkości, a nam dostarczyło wiele przyjemnych wrażeń.