BIULETYN INFORMACYJNY OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH
Logo z napisem: Art Brut

Nowa wystawa w Galerii Art Brut

W Galerii Art Brut w Centrum Kultury w Lublinie czynna jest wystawa autorstwa Małgorzaty Szaefer, artystów: Mikołaj Ławniczak, Iwona Mysera, Henryk Żarski.

Wystawa odbywa się w ramach rocznego cyklu pt.: ,,Między religią a seksualnością”, potrwa od 1 do 30 czerwca br.

 Henryk Żarski

Uznany w świecie artysta art brut, którego prace znajdują się w słynnej kolekcji Jeana Dubuffeta Collection de l’Art Brut w Lozannie. Dzięki malarstwu Henryk Żarski zaczął mówić, do tej pory uważany był bowiem za osobę głuchoniemą. Miał wtedy 45 lat.

Malunek ludzi na tle miasta malowanego na wzór mozaiki. Jest cała paleta kolorów. Namalowani ludzie są uśmiechnieci.

Świat boski i ludzi w naturalny sposób łączą się w twórczości Henryka Żarskiego, są nierozerwalne. Artysta bytuje pomiędzy światami. W DPS Pakówka, gdzie mieszka, postał mural przypominający kościelne freski. Do codziennych rytuałów Henryka Żarskiego należy droga z DPS Pakówka do kościoła w Bojanowie.

Na zdjęciu są wycinki z gazet porterty różnych kobiet. Są one uśmiechnięte. W dolnym prawym rogu jest zdjęcie lokomotywy czarnobiałe, podpisane "cukrownia Nakło"

Prace Henryka Żarskiego to obraz zatrzymanego „teraz”, przed którym uciekamy w naszym kolonizowanym czasie. To pełnia świata wyobrażona jako spotkania świętych, szczególnie wizerunki Matki Boskiej, ludzi, zwierząt i natury. Nie można w tej idylli obrazu zapomnieć o fascynacji Żarskiego muzyką, muzykantami, grajkami, samymi instrumentami, którym artysta poświęca wiele uwagi. Żarski to urodzony pacyfista i żarliwy eco-piewca, chwalący kwiaty, drzewa, zwierzęta różnej maści, ptaki i rowery.

Wybrane ostatnie wystawy:

  • ‘The Host in a Bottle’ w Art & Marges Museum w Brukseli /2013/

  • ‚Les Saints de l’art polonais’ w Creation Franche Museum w Belgles we Francji /2013/

  • ‚2x2Forum Outsider Art Fair’, Kunsthaus Kannen Outsider Art Museum w Munster /2013/

  • ‚Piękno w pakiecie x 3’, Galeria Tak w Poznaniu; Galeria ArtBrut we Wrocławiu /2014/

  • ,Wilk, pies i owca cała’, Galeria Tak w Poznaniu /2014/

  • ,Święci i zwierzęta_ eco styl Henryka Żarskiego.’ Stowarzyszenie Świat Nadziei, Galeria ArtBrut we Wrocławiu /2015/

  • ,Szara Sfrefa Sztuki- Polscy twórcy Art Brut’, Państwowe Muzeum Etnograficzne, Warszawa /2016/

  • ,Mistrz z Pakówki – malarstwo Henryka Żarskiego’. Salon Hoffman KPCK w Bydgoszcy / 2016/

Iwona Mysera

Artystka outsider art. Jej prace to efemeryczny i enigmatyczny konceptualny brut now. Dla artystki sam proces jest najważniejszy. Większość swoich prac Mysera wyrzuca do kosza na śmieci. Tylko część z nich udaje się uratować by pokazać na wystawach.

Tworzy zapisy we własnym języku, który czytelny jest tylko dla niej samej. Dla odbiorców pozostaje szyfrem. Wykorzystuje różne materiały, są to często pojedyncze kartki papieru, często notesy, kalendarze a ostatnio także mapy świata.

Początkowo tworzyła w ukryciu, sekretnie. W tym czasie wszystkim w rodzinie artystki ginęły kartki i zeszyty. Obecnie tworzy jawnie, każdego dnia. Jest to wielogodzinny proces, któremu oddaje się bez reszty.

Działa bardzo systemowo, gromadzi kartki, notesy, długopisy i materiały, które stanowią bazę pozyskaną z wycinków z gazet. Bywa, że komponentem notesów stają się wycinane z gazet fotografie idoli, aktorów z seriali telewizyjnych, piosenkarzy. Przez chwilę ten notes nabiera totemicznego, sakralnego wręcz znaczenia. Następnie zostaje on zniszczony bądź podlega przeobrażeniu w inny obiekt. Wklejone do notesu fotografie zostają z niego wyrwane, pozostawiając ślad. Najczęściej cały notes ulega transformacji, rozebrany na części składowe, strona po stronie staje się nowym komunikatem, a odpad ginie w koszu na śmieci.

W ramach ekspozycji zaprezentowano ‚sekretne listy gończe za idolami’, wraz z ich numerami komórkowymi.

Warto dodać, że istotną rolę w tym zapisie stanowią nie tylko same wersy tekstu ale także systemy, które artystka tworzy bądź wpisuje się w zastane; porządkując płaszczyznę kartki. Niezwykle istotna jest dla niej litera A, którą otwiera niemal każdą przestrzeń białej kartki, dopełniając ją system liczbowym, złożonym z cyfr / najczęściej 1, 3, 5 / wpisanych w system kolumn i tabel. Tekst wypełnia wolne przestrzenie w notesach, wpisuje się w systemy kalendarzy, w notatniki telefoniczne i inne.

Wybrane wystawy:

  • ‚Kobiety’, Galeria Tak w Poznaniu /2008/

  • ‚Kochany Ptaku Kró/uku’, Galeria Tak w Poznaniu /2010/

  • ‚The Host in a Bottle’ w Art & Marges Museum w Brukseli /2013/

  • ‚Les Saints de l’art polonais’ w Creation Franche Museum w Belgles we Francji /2013/

  • ‚2x2Forum Outsider Art Fair’, Kunsthaus Kannen Outsider Art Museum w Munster /2013/

  • ‚Piękno w pakiecie x 3’, Galeria ArtBrut we Wrocławiu /2014/

  • ,Zarządzam pełne zanurzenie/outsider art, Galeria Tak w Poznaniu /2015/

  • ‚Utopię Waszą Utopię’, Galeria Tak w Poznaniu /2015/

  • ‚Iwona Mysera, Jaś Sajdak, Dawid Sterna /Zarządzam pełne zanurzenie/ outsider art’, Galeria Sztuczna w Warszawie /2016/

  • ,Po co wojny są na świecie ? Sztuka współczesnych outsiderów’, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie /2016/

  • ‚Czarna bandera/outsider art’, Galeria Tak w Poznaniu /2016/

  • ‚Trójkąt Bermudzki/outsider art’, Galeria Tak w Poznaniu /2017/

  • ‚Kobieta i pistolet’, Dom Pułkowników, La Oliva, Fuerteventura /2018/

Mikołaj Ławniczak

Artysta outsider art, którego prace łączymy z konceptualnym brut now, w którym sam proces i tworzone systemy są najważniejsze.

Ławniczak buduje swoje prace wokół wizerunku kobiet. Pierwsze prace powstały w glinie, były to syntetyczne ujęcia kobiet, przypominające figury starożytnych idoli. Zamiłowanie do kobiecych wizerunków, sprawiło, że artysta zaczął zbierać wycinki z gazet: przedstawienia modelek, wizerunki Matki Boskiej. Z czasem pojawiły się kolekcje fotografii pociągów, samolotów, samochodów. Zgromadzone wycinki posłużyły outsiderowi do realizacji konceptu mikro-kwadratów, które łączy za pomocą taśmy klejącej, tworząc obiekty. Są to kieszonkowe przedmioty-fetysze, z którymi nie rozstaje się.. Najczęściej spoczywają w jego kieszeni, plecaku lub chowane są skrzętnie w szafach i szufladach. Artysta podróżuje z walizką pełną zebranych materiałów, półproduktów wykorzystywanych następnie do tworzenia obiektów. Jest to pilnie strzeżony przez niego zbiór archiwów. Taśma klejąca, gazety to medium doskonałe, które podniesione zostają do rangi przedmiotów obrzędu-artystę fascynuje sam odgłos rozwijanej taśmy klejącej czy szelest gazet. Obiekty Ławniczaka funkcjonują samodzielne, w całości stanowiąc model systemu, pilnie strzeżony przez artystę, który nie pozwala ich dotykać.

Wybrane wystawy:

  • ‚The Host in a Bottle’ w Art & Marges Museum w Brukseli /2013/
  • ‚Les Saints de l’art polonais’ w Creation Franche Museum w Belgles we Francji /2013/
  • ‚2x2Forum Outsider Art Fair’, Kunsthaus Kannen Outsider Art Museum w Munster /2013/
  • ‚Piękno w pakiecie x 3’, Galeria ArtBrut we Wrocławiu /2014/
  • ,Zarządzam pełne zanurzenie/outsider art, Galeria Tak w Poznaniu /2015/
  • ,Po co wojny są na świecie ? Sztuka współczesnych outsiderów’, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie /2016/
  • ‚Czarna bandera/outsider art’, Galeria Tak w Poznaniu /2016/
  • ‚Nie jestem już psem’, Muzeum Śląskie w Katowicach / 2017/

Agnieszka Wójtowicz

Kurator Galerii Art Brut

Facebook

Ta strona wykorzystuje pliki cookies, aby zapewnić jak najlepszą optymalizację treści na niej zawartych. Czytaj więcej o polityce prywatności i plikach cookies